Powiązane aktualności
Krośnieński Rynek - zmieniło się bardzo wiele
Krosno rozwija się w imponującym tempie. Miasto poszerza swoje granice, czego świadkami jesteśmy w ostatnim czasie, ale i rośnie w górę. Coraz gęstsza zabudowa powoduje, że otaczające budynki stają się coraz wyższe. Znika zieleń. Świadczy to bez wątpienia o tym, że społeczeństwo się bogaci.
Dziś rzucimy okiem na jego południowy fragment. Niech poniższe porównanie fotografii uzmysłowi Państwu, jak wiele zmieniło się na przestrzeni jednego wieku. Kamienice zupełnie zmieniły swoje elewacje, ilość pięter oraz konstrukcje dachów.
Po prawej stronie za kościołem oo. Kapucynów swoi willa St. Bergmana, której wieżyczka ledwo wyłania się zza korony drzew. Wybudowana została w latach 1903-1904. Nie ma natomiast gmachu Sądu wpisanego do rejestru zabytków, który oddany został w 1913 roku. Ul. Sienkiewicza została „wyprostowana”. U końca jej biegu widzimy siedzibę Urzędu Miasta. Budynek był wcześniej m.in. siedzibą Rady Powiatowej i powstał na początku XX w. Trochę bardziej na prawo Seminarium Nauczycielskie oraz C.K. Szkoła Realna (dzisiejszy „Kopernik”). Trzeba przyznać, że zdjęcia historyczne mają niesamowity magnetyzm.
SW
Białobrzegi - XVIII - XIX w.
W XVIII i XIX w. Białobrzegi były osadą położoną po obu stronach rzeki Wisłok. Dopiero w 1925 roku przyłączone zostały do Krosna i stały się dzielnicą miasta (przy dużym sprzeciwie mieszkańców). Do dnia dzisiejszego ta część miasta zachowała swój rolniczy charakter, chociaż wiele pól od dawna nie jest już uprawianych. Przedstawiamy dziś kolejne ciekawe zestawienie ze sobą dwóch archiwalnych map. Jak można zauważyć na pierwszym fragmencie mapy z lat 1779-1783, ul. Krakowskiej jeszcze nie było. Droga w kierunku Turaszówki wiła się serpentynami. Na drugiej mapie (z lat 1861-1864) widoczna jest już droga, której widoczny fragment zwany jest dzisiaj ul. Krakowską. Bardzo duża inwestycja jak na tamten czas, ponieważ droga biegła do samego Jasła, a stamtąd jeszcze dalej, bo dojechać można było np. do Gorlic i Nowego Sącza, czy np. przez Pilzno, Tarnów, Bochnię, aż do Krakowa. Są to drogi świetnie znane dzisiaj.
SW