Nowe stawki mandatów i punktów karnych od 2022 r.

Nowe stawki mandatów i punktów karnych od 2022 r.

Od 1 stycznia 2022 roku kierowcy będą surowo karani za wykroczenia, które w największym stopniu przekładają się na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Nowy taryfikator uszczupli portfele tych, którzy narażają życie i zdrowie innych uczestników ruchu drogowego. Przedstawiamy najważniejsze z wprowadzanych zmian:

Za przekroczenia prędkości:

do 10 km/h – 50 zł;
11-15 km/h – 100 zł;
16-20 km/h – 200 zł;
21-25 km/h – 300 zł;
26-30 km/h – 400 zł;
31-40 km/h – 800 zł, (recydywa: 1600 zł);
41-50 km/h – 1000 zł, (recydywa: 2000 zł);
51-60 km/h – 1500 zł, (recydywa: 3000 zł);
61-70 km/h – 2000 zł, (recydywa: 4000 zł)
ponad 70 km/h – 2500 zł, (recydywa: 5000 zł).

Warto pamiętać, że w myśl nowych przepisów policjant na miejscu może ukarać kierowcę mandatem maksymalnie do 5 tys. zł, a przy zbiegu wykroczeń do 6 tys. zł. W przypadku skierowania sprawy do sądu grzywna może okazać się słona.

Grzywna w sądzie do 30 tys. zł
Sześć razy wzrośnie wysokość maksymalnej kary finansowej nakładanej przez sąd. A to oznacza, że kiedy sprawa kierowcy trafi przed oblicze przedstawiciela Temidy wówczas grzywna może sięgnąć nawet 30 tys. zł, a nie do 5 tys. zł jak obecnie.

Inne stawki wykroczeń

Minimum 500 zł:
– tamowanie ruchu lub utrudnianie ruchu.

Minimum 1 tys. zł:
– nieprawidłowe wyprzedzanie;
– prowadzenie pojazdu nie mechanicznego (np. roweru) w stanie po użyciu alkoholu (ponad 0,2 promila w organizmie);
– rowadzenie pojazdu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania i strefie ruchu bez wymaganego uprawnienia;
– prowadzenie pojazdu niedopuszczonego do ruchu.

Minimum 1,5 tys. zł:
– niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej;
– wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych;
– omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
– naruszenie zakazu jazdy po chodniku lub przejściu dla pieszych;
– prowadzenie pojazdu bez uprawnień do kierowania;
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

Minimum 2 tys. zł (lub areszt, lub kara ograniczenia wolności) za:
– objeżdżanie opuszczonych zapór lub półzapór na przejeździe kolejowym;
– wjeżdżanie na przejazd, gdy opuszczanie zapór lub półzapór zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
– wjechanie na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych;
– wjechanie na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

Minimum 2,5 tys. zł:
– prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu (powyżej 0,2 promila w organizmie) lub innego środka o podobnym działaniu;
– spowodowanie kolizji, w której narusza się czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia innej osoby.

Ponowne prowadzenie pojazdu niemechanicznego lub mechanicznego po spożyciu alkoholu w ciągu dwóch lat od ostatniego ukarania będzie skutkowało dwukrotnością kary. Czyli odpowiednio 2 tys. zł i 5 tys. zł.

Do 8 tys. zł:
– dla właściciela pojazdu za niewskazanie osoby której powierzyliśmy pojazd

15 punktów otrzyma kierowca za wykroczenia:
– sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu;
– kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu.
– wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi,
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h
– omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pieszym,
– niezatrzymanie się do kontroli i ucieczka, spowodowanie wypadku drogowego, sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym,
– niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia,
– niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu,
– nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża,
– nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu,
– naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,

13 punktów otrzyma kierowca za wykroczenia:
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości od 41 do 50 km/h,

10 punktów otrzyma kierowca za wykroczenia:
– przekroczenie dopuszczalnej prędkości od 31 do 40 km/h,
– nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku,
– naruszenie zakazu zawracania na autostradzie albo na drodze ekspresowej,
– naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
– naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub pół zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczenie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało ukończone,
– przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu, bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi: 10 osób lub więcej.

Uwaga! W przypadku najpoważniejszych wykroczeń, w razie popełnienia tego samego wykroczenia w ciągu dwóch lat od prawomocnego ukarania za takie samo wykroczenie, kara grzywny nakładana będzie w wysokości nie niższej niż dwukrotność minimalnej kary (kiedy już państwo upora się ze stworzeniem odpowiedniego systemu informatycznego, w którym funkcjonariusze będą to mogli sprawdzić).

O punktach karnych dowiedzą się ubezpieczyciele

Informacje o stanie konta, na którym zapisywane są punkty karne za wykroczenia, będą udostępniane ubezpieczycielom oraz będą mogły być wykorzystywane do wyliczania ryzyka ubezpieczeniowego i określania wysokości składek. Kolekcjonerzy punktów karnych zapłacą – przynajmniej u niektórych ubezpieczycieli – więcej. Pewni ubezpieczyciele z kolei będą mieć szansę na przejęcie klientów, którzy zbierają mandaty (część z nich, co oczywiste, ma „czystą” historię ubezpieczeniową).