Zmodernizowano przejście na ul. Krakowskiej

Zmodernizowano przejście na ul. Krakowskiej

W okolicy Szkoły Podstawowej nr. 10 zmodernizowane zostało przejście dla pieszych. W ramach projektu pn. „Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w Mieście Krośnie – etap II” wykonano jedno aktywne przejście dla pieszych w formule zaprojektuj wybuduj.

Zakres robót obejmował m.in. wykonanie:
– nawierzchni antypoślizgowej na dojazdach do przejściach o długości 40 mb,
– odnowienie oznakowania poziomego,
– montaż aktywnych znaków D-6 – 2 szt. oraz znaków C-9 – 2 szt.,
– zakup i montaż dwóch słupów oświetleniowych wraz z dodatkowymi oprawami oświetlenia,
– montaż barier ochronnych U-11a,
– montaż kamery monitoringu wizyjnego.

Inwestycja kwotą 100.000,00 zł dofinansowana została z rządowego „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020”, jednak całkowita wartość inwestycji wyniosła 129 799,00.

Czy będzie bezpieczniej?

Jeśli nadrzędnym zadaniem tej inwestycji jest poprawienie bezpieczeństwa pieszych na przejściu, to dlaczego zdecydowano się na montaż barier ochronnych typu U-11a? Patrząc z perspektywy kierowcy, barierki te całkowicie zasłaniają pieszego, który w okolicy przejścia się znajduje. Przez gęsto rozmieszczone pionowe rurki powstaje martwe pole w którym pieszy jest dla kierowcy całkowicie niewidoczny.

Barierki całkowicie zasłaniające okolicę przejścia dla pieszych
Pieszy widoczny jest zbyt późno

Biały kolor słupków w ciemności odbija światła reflektorów przez co staje się on widoczny dopiero tuż przed przejściem, czyli zdecydowanie za późno. Może się okazać, że nie chronią go więc nawet jaskrawe kolory czy odblaski.

Przejście dla pieszych na ul. Krakowskiej dawniej
Barierka U-12a

Zastosowana dawniej barierka pozbawiona była wyżej wymienionych wad. Ten typ barierki, ani nie zasłaniał okolicy przejścia, ani nie odbijał świateł po zmroku. Był całkowicie neutralny. Aby jednak barierka mogła być widoczna po zmroku dla pieszych i rowerzystów, barwy biało-czerwone są jak najbardziej na miejscu. Barierka typu U-12a niczego nie zasłania ponieważ pozbawiona jest pionowych szczebelków.

Nadmienić również trzeba, że pomarańczowe sygnalizatory nie do końca działają właściwie. Włączają się również wtedy, gdy z przejścia nikt nie chce skorzystać, lecz jedynie przechodzi obok niego. Zdaje się, że o wiele lepszym i tańszym byłoby rozwiązanie z zamontowaniem sygnalizacji świetlnej obsługiwanej przez pieszego, gdy ten faktycznie chciałby z przejścia skorzystać. Patrząc z perspektywy kierowcy inwestycja ma więcej minusów niż plusów. Patrząc z perspektywy pieszego… czas pokaże, czy jest bezpieczniej.

Wykonawcą inwestycji jest firma ARMANCO Sp. z o.o. z siedzibą w Krośnie przy ul. Lwowskiej 17.

SW